Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza jako placówka pomocy społecznej
Ponieważ placówki opiekuńczo-wychowawcze podlegają pod pomoc społeczną nie sposób więc ominąć tematu pomocy społecznej. Socjalizacja jest to proces wpajania człowiekowi systemów wartości, norm i wzorców obowiązujących w danej społeczności, a także określonych umiejętności potrzebnych do życia w społeczeństwie. Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki i możliwości. Aby dokładnie opisać instytucję pomocy społecznej musimy wziąć pod uwagę pewne kryteria :
• Działania pomocy społecznej są formalnie zorganizowane. Jako instytucja zatrudnia ona wykwalifikowany personel, który realizuje jej cele i związane z nimi zadania. Zadania pracowników są ściśle określone. Dokładnie sprecyzowane są także powiązania pomiędzy pracownikami, a także pracownikami i kierownikami, mam tu na myśli strukturę organizacyjną.
• większość przedsiębiorstw ma określony cel, którym jest zysk osiągnięty ze swojej działalności. Natomiast instytucja pomocy społecznej realizuje program nie przynoszący zysku osobom realizującym usługi, czyli całej placówce. Jest ona systemem, w którego ramach następuje zaspokojenie potrzeb jednostek przy założeniu, że nie przynosi zysku.
• instytucja pomocy społecznej świadczy usługi bezpośrednie, to znaczy przeznaczone dla konkretnych jednostek. Odbiorcą usług jest jedna konkretna osoba, a nie ogół społeczeństwa.
Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia się osób, ich rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Cele instytucji pomocy społecznej związane są zatem ściśle z takimi pojęciami jak dobrobyt, czyli standard życia i jakość życia, czyli dobrostan.
Funkcją natomiast jest pełnienie roli przez instytucje pomocy społecznej. Do podstawowych funkcji pomocy społecznej możemy zaliczyć :
• stwarzanie członkom możliwości zaspokojenia ich potrzeb, które mogą być bardzo różne,
• zapewnienie ciągłości życia przez utrzymywanie i kontynuację czynności publicznych impersonalnych,
• dokonywanie integracji czynności, działań i stosunków jednostek i zapewnienie wewnętrznych spójności zbiorowości.
Organami COPOW i Placówek Nr 1,2,3,4 są :
• dyrektor COPOW,
• Zespół Wychowawczy złożony z pracowników COPOW i wszystkich wychowawców POW 1,2,3,4,
• Odrębne Zespoły Wychowawcze poszczególnych placówek
• Do podstawowych zadań Zespołu Wychowawczego należy tworzenie Planów Pomocy Dziecku i modyfikacja tych planów.
Kadrę placówek stanowią :
• wychowawca-koordynator
• wychowawcy
• pracownicy administracji i obsługi
Wychowankowie są współgospodarzami placówek i są oni wdrażani do pracy na rzecz placówki, stosownie do ich wieku. Obowiązki i prawa wychowanków określają Regulaminy Wychowanków poszczególnych placówek w Kożuchowie. Do placówki dziecko jest kierowane przez powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, przy pomocy Powiatowego Centrum pomocy Rodzinie. Do placówek w Kożuchowie kierowane są dzieci głównie z powiatu nowosolskiego, choć również na terenie domu przebywają dzieci z innych powiatów.
Wychowankom placówka zapewnia :
• wyżywienie,
• odzież,
• opiekę lekarską,
• wyposażenie w środki chemiczne i papiernicze,
• opłatę za pobyt w internatach,
• pokrycie kosztów przejazdu do uzasadnionego miejsca pobytu,
• kieszonkowe.
W momencie usamodzielnienia każdy wychowanek otrzymuje pomoc w postaci :
• finansowej,
• rzeczowej ( częściowy zakup wyposażenia niezbędnego do rozpoczęcia samodzielnego życia ),
• pomoc w znalezieniu pracy,
• pomoc w uzyskaniu lokalu mieszkalnego.
Reforma oświaty, a także pomocy społecznej kształtujące wizerunek placówek opiekuńczo – wychowawczych w kraju bardzo duży nacisk kładą na rozwój placówek zgodny ze standardami usług opiekuńczych. Głównym celem pracy zgodnie z tymi standardami jest stwarzanie warunków do powrotu dzieci do domu rodzinnego. W związku z tym wszystkie zadania muszą być skierowane w tym kierunku. Dom Dziecka w Kożuchowie już w roku 1999 , wyprzedzając reformę rozpoczął takie działania. W planie pracy na ten rok znalazły się następujące zadania :
• współpraca z rodzicami – pomoc w stwarzaniu takich warunków lokalowych aby dzieci mogły przebywać w domu rodzinnym w czasie wakacji, ferii, świąt,
• rozpoczęcie programu innowacyjnego mającego na celu umieszczenie wychowanków w domu rodzinnym i praca pracowników placówki z całą rodziną ,
• spotkania z rodzicami na terenie placówki i w domu rodzinnym w celu prowadzenia rozmów na temat zbliżenia rodziców do dzieci.
W tym samym roku powstał plan rozwoju placówki, który zakłada przystosowanie domu dziecka do nowych warunków w jakich tego typu instytucja musi się znaleźć. Głównymi dziedzinami w tymże planie były :
• Kadra placówki, jej kompetencje i rozwój zawodowy
• Program Wychowawczy
• Zasoby materialne placówki
• Dokumentacja placówki
• Współpraca z rodziną
• Współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój wychowanka
• Demokratyzacja życia placówki
• Monitorowanie pracy placówki
• Zaspokajanie potrzeb wychowanków.
Kadra placówki jej kompetencje i rozwój zawodowy – zakłada :
• dokształcanie zawodowe wychowawców
• wzbogacenie warsztatu zawodowego pracowników
• współpraca z rodziną
• podstawowa dokumentacja placówki
• współpraca z instytucjami wspierającymi wychowanków
Program wychowawczy – zakłada utworzenie programu wychowawczego placówki.
Zasoby materialne placówki – zakłada remonty pomieszczeń placówki.
Dokumentacja placówki – zakłada :
• prowadzenie Planów Pomocy Dziecku
• wprowadzenie zamiast dziennika zajęć wychowawczych zeszytu przekazywania dyżurów
Współpraca z rodziną – zakłada :
• prowadzenie programu „Trening Rodzicielski”
• spotkania z rodzicami na trenie placówki
• odwiedziny w domach wychowanków
• współpracę z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nowej Soli, z Sądami Rodzinnymi w zakresie przeprowadzania wywiadów środowiskowych w domach rodzinnych dzieci
• organizowanie dla dzieci posiadających rodziców, a nie odwiedzających wychowanków w placówce wyjazdów do domów rodzinnych w celu nawiązania tych kontaktów
Współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój wychowanka – zakłada :
• współpracę z Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie w miejscowościach skąd pochodzą nasi wychowankowie
• współpracę z instytucjami zaprzyjaźnionymi
• współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
• współpracę z lekarzem rodzinnym
• współpracę ze szkołami, do których uczęszczają nasze dzieci
• współpracę z Domem Dziecka w Dunkierce we Francji
• współpracę z biblioteką miejską
Demokratyzacja życia placówki – zakłada :
• utworzenie regulaminu wychowanków placówki
• angażowanie wychowanków w reformowanie pracy placówki
Monitorowanie pracy placówki – zakłada :
• prowadzenie Kontroli Zarządczej w poszczególnych placówkach
• wypracowanie formy kontaktu z wychowankami usamodzielnianymi w celu ewentualnego udzielania pomocy w starcie w dorosłe życie
• przeprowadzanie co 2 lata oceny pracy poszczególnych pracowników
• wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas dokształcania zawodowego
• ciągłe dokładne analizowanie programów prowadzonych przez poszczególne placówki, analizowanie planów pracy
• ocenę zasadności pobytu wychowanków w placówce poprzez zespół do tego powołany
Zaspokajanie potrzeb wychowanków – zakłada :
• organizowanie czasu wolnego
• ocenę funkcjonowania tradycji w placówkach
• uczestnictwo przedstawiciela szkoły, do której uczęszczają wychowankowie w pracach zespołu modyfikującego Plan Pomocy Dziecku